Concertele de vară la Biserica Reformată de pe Kogălniceanu sunt un eveniment care se desfășoară constant demult, iar de câțiva ani, în paralel cu Klausen Musik, asigură discret o adevărată stagiune estivală de muzică clasică interpretată în biserici. Tradițional, prin înrudirea spirituală și de valori, aceste evenimente se împletesc după jumătatea lui august și cu Zilele Culturale Maghiare.

Concertul din 20 august a fost unul cu adevărat minunat, pregătit să fie un eveniment. În Biserica Reformată de pe strada Kogălniceanu, excelentul organist și profesor Erich Türk a propus publicului care a umplut stranele, un concert perfect. Spectacolul a avut tema „Johann Sebastian Bach – rivalități și omagieri”. S-au cântat patru lucrări pentru orgă din curente muzicale și școli estetice diferite. Prima piesă interpretată a fost compusă de Louis Marchand și se numea „Piéces d`orgue. Premier livre”. S-au evocat în acest fel un compozitor contemporan lui Bach și rivalitatea lor. Muzica francezului este astăzi în umbră. „Louis Marchand nu era un organist slab deloc. Era un muzician bun. A rămas cunoscut pentru că a acceptat provocarea de a se întâlni într-o competiție de valoare cu Bach, dar a dispărut în ziua de dinainte de eveniment. Era bun, fusese organistul Capelei regale de la Versailles, dar amintirea lui e pală. Circulă o anecdotă: că l-a înfruntat pe rege, care la vremuri de criză, i-a înjumătățit solda. A cântat un concert doar până la un punct, s-a oprit brusc, a ieșit în fața Maiestății Sale și a spus «Jumătate de bani, jumătate de muzică»”, a spus Erich Türk.

Apoi, organistul a cântat Bach „An Wasserflüssen Babylon”, o compoziție care are ca sursă de inspirație Psalmul 136. Cu o durată de cam cinci minute. Nu îl contrazicem pe domnul Türk , era bun Louis Marchand, dar știți cum se zice: există muzica, iar peste ea, Bach! 

Următoarele două piese interpretate au intrat la categoria admirațiilor față de Bach. Frumoase. Și uimitoare, pentru că veneau din partea a doi compozitori clujeni. Primul este Georg Ruzitska, născut la Viena, dar stabilit la Cluj ca profesor de muzică al familiei Bánffy, corepetitor și dirijor de orchestră. Erich Türk îl consideră pe Ruzitska, „cel mai eminent compozitor clujean al secolului al XIX-lea”. Piesa sa, Fuga B-A-C-H, este un mare omagiu adus de la Cluj compozitorului german. Al doilea omagiu clujean interpretat, compus mai aproape zilele noastre, este cel al lui Erich Bergel (1935 – 1998) prin Contrapunctus XIV din Arta Fugii BWV 1080 (compoziția o intenție de continuare și încheiere a lucrării lui Bach, Arta fugii). Erich Bergel, dirijorul persecutat de Securitate, retrogradat la statutul de trompetist, a făcut o carieră internațională după emigrarea din 1972. A dirijat marile orchestre ale lumii din Canada până în Noua Zeelandă, ca să se întoarcă în 1990 la pupitrul filarmonicii clujene, și a compus în tot acest timp.

Prin concertul de miercuri seara, maestrul Türk a onorat clujenii, orașul și muzica sa, mai veche și mai nouă. Și desigur, pe Bach.