Expoziția de fotografie „Schimbări” l-a (re)adus pe Korniss Péter acasă

În sunetul fanfarei Solennelle, pe o muzică semnată de compozitorul Selmeczi György, s-a deschis sâmbătă după-amiază, la Muzeul de Artă, vernisajul expoziției de fotografie „Schimbări” a artistului Korniss Péter. Amfitrion a fost ca de obicei Lucian Nastasă-Kovács, managerul Muzeului de Artă Cluj-Napoca, dublat de Gergely Balázs, președintele Asociației Clujul Comoară, și de curatorul expoziției, Jerger Krisztina, istoric de artă.

Unul dintre cei mai importanți fotografii maghiari, având în portofoliu numeroase premii naționale și internaționale și fiind membru în comisii interanționale de jurizare a lucrărilor fotografice, Korniss Péter a lucrat zeci de ani în presa maghiară de la Budapesta. A ocupat funcția de editor de imagine pentru publicații importante și a publicat fotografii în mari reviste de specialitate sau în publicații cum ar fi National Geographic. S-a născut la Cluj în 1937 și s-a mutat cu familia la Budapesta în 1949, dar marea lui pasiune a rămas Transilvania și lumea ei. Așa că s-a întors mereu și a fotografiat-o în repetate etape de evoluție a sa.

Subiecul predilect au fost sătenii Sicului, sat din apropierea Clujului. La sfârșitul anilor ’60, artistul fotografia viața lor pașnică, rurală, o lume care își conserva traiul, lăsând loc prea puțin comunismului să o modifice. Anii ’70 sunt cei ai unor fotografii din care lumea își pierde treptat bucuria, zâmbetul și culoarea, în care oamenii devin mici, niște furnicuțe care trudesc într-una. Anii ’90 nu readuc bucuria în fotografii, oamenii privesc în gol, dar apare carpeta cu ”Cina cea de taină”, covorul persan, posterul cu fete dezbrăcate, sticla de Coca-Cola lângă canta de apă. Anii 2000 sunt ai femeilor care au plecat la lucru în lumea largă în costumele lor tradiționale, cu un zâmbet aparte pe față și care muncesc ca îngrijitoare care pe unde. Speranța e acolo, în ochii lor, la fel demnitatea și o anume noblețe. Cam așa arată „Schimbările” lui Korniss Péter. Cea ce nu se schimb, însă este „realitatea, care este mai presus de toate”, după cum declara artistul la vernisaj.

„A început cu șaizeci de ani în urmă și lucrează și azi cu aceeași pasiune neobosită. Multe expoziții, success, recunoaștere. (…) Observă și vede! Atenția este sursa care alimentează lucrările sale străbătute de dragoste și înțelegere. Este parte a imaginii, trăiește prim imagine, angajează o perspectivă din interior. Tenace și consecvent. Timp de multe și lungi decenii urmărește obiectul observațiilor sale, schimbările de gust dulce-amar, dificil de prelucrat, de multe ori dureroase. Mărturie a unei perspective sensibile, fixează tema aleasă când într-un registru sentimental-interior, când într-unul distanțat-obiectiv. Deși voalat, fotografiile abordează totuși probleme și fenomene universale, chestiuni morale, anomalii sociale și etice” , notează în catalogul de expoziție Jerger Krisztina, istoric de artă, curatorul expoziției.

Organizatori expoziției sunt Asociația Clujul Comoară, Várfok Galeria și Muzeul de Artă. Expoziția rămâne deschisă la etajul I al muzeului până în 12 septembrie, putând fi vizitată în intervalul orar 10:00-17:00. Pe perioada Zilelor Culturale Maghiare accesul este gratuit.