Duminică, 24 august, ora: 19:00

Neumarkt Brass - Târgu-Mureş

În program lucrări de J. S. Bach, G. Fr. Händel, H. Purcell și J. Clarke

Începând din secolul 17. muzica de turn a devenit un gen muzical răspândit, mai ales în teritoriile germane. Aceasta desemna un eveniment muzical care era interpretat de către un grup de suflători de alămuri, din turnul bisericii sau a primăriei localităţii, pentru a semnala diferitele perioade ale zilei sau pentru a marca evenimente deosebite.

Mulţi compozitori ale acelor timpuri, şi-ar fi dorit un angajament cu o renumeraţie bună, care ar fi presupus pe lângă câteva obligaţiuni minore, independenţa actului creator. Exact această descriere s-ar potrivi cel mai bine, funcţiei de muzician al oraşului. Această slujbă este amintită de unele surse încă din secolul 14., iar regulile acestei funcţii erau asemănătoare celor utilizate de diferitele bresle. Cel care avea o provenienţă acceptabilă, era acceptat în orchestra urbei, iar ulterior unei perioade de ucenicii, avea posibilitatea de a rămâne în loc sau de a-şi căuta un post vacant într-o altă localitate. Obligaţia principală a „Stadtpfeifer”-ul ui era de a marca perioadele zilei, însă în afară de aceasta el era prezent la cununii, botezuri, serbări orăşeneşti şi la evenimente deosebite (precum erau vizitele regale, ş.a.m.d.). Activitatea muzicienilor de turn, fiind strâns legată de biserică, ei aveau datoria de a participa şi la diferitele sărbători ecleziastice.

Abetele Hirschler József (1874 Budapesta - 1936 Cluj), a fost investit în calitate de paroh al bisericii Sfântul Mihail din Cluj la vârsta de 32 de ani, şi de-a lungul a 24 de ani a slujit această comunitate cu mult har şi înţelepciune. Conform indicaţiilor acestuia, prin montarea unui grilaj metalic exterior la nivelul clopotelor, s-a amenajat un mic balcon, care a devenit o locaţie excelentă pentru executarea repertoriului muzicii de turn.